4 Απρ 2015
0 σχόλια

Δημοτικά Ποδήλατα Καρδίτσας: Ο απολογισμός της διετούς λειτουργίας του

Απριλίου 04, 2015
Η Καρδίτσα είναι μια πόλη άμεσα συνυφασμένη με το ποδήλατο. Ανέκαθεν οι κάτοικοί της το χρησιμοποιούσαν εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι μπορούσαν εύκολα να έχουν πρόσβαση σε όλα της τα σημεία, ότι οι αποστάσεις είναι κοντινές ακόμα και για μια εκτός πόλης βόλτα και το ότι δεν υπάρχουν ανηφόρες και δύσκολες διαδρομές.


Αυτή η συνήθεια και το πλεονέκτημα θα λέγαμε, δεν έμεινε ανεκμετάλλευτο και η Καρδίτσα απέκτησε δίκτυο ποδηλατοδρόμων, προέβαλλε το καθόλα οικολογικό και «υγιεινό» συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο, καθιέρωσε εκδηλώσεις και έγινε γνωστή ως η αδιαμφισβήτητη πόλη του ποδηλάτου εντός συνόρων και ιδιαίτερα γνωστή για αυτό τον χαρακτηρισμό και εκτός συνόρων.

Με αυτά ως δεδομένα ήταν απόλυτη φυσιολογική εξέλιξη το να αποκτήσει ένα σύγχρονο σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων (Δημοτικά Ποδήλατα Καρδίτσας) για την εξυπηρέτηση και των Καρδιτσιωτών που στην πλειοψηφία τους, πάντως, διαθέτουν ποδήλατο, αλλά κυρίως των επισκεπτών της πόλης. Η λογική ήταν και συνεχίζει να είναι, το να μπορέσει ο επισκέπτης εύκολα να γνωρίσει την πόλη κάνοντας «ποδηλατάδα».

Ένας δεύτερος αλλά εξίσου σημαντικός στόχος ήταν να δοθεί κίνητρο σε όσους έρχονται προς το κέντρο να παρκάρουν κοντά στους σταθμούς ποδηλάτων τα αυτοκίνητά τους και να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τις εργασίες τους.

Τα οφέλη είναι κι άλλα και θα γίνουν ορατά στην πορεία αυτού του κειμένου που γράφτηκε με σκοπό να αξιολογήσει τα δύο χρόνια ζωής της σημαντικής αυτής δράσης αλλά και να αναδείξει αν υπάρχει μέλλον και επιπλέον δυνατότητες. Όλα αυτά μέσα από συζήτηση και απαντήσεις που μας έδωσαν άνθρωποι που ασχολούνται καθημερινά με το αντικείμενο.

Αυτό που αξίζει να αναφέρουμε, πριν περάσουμε στα επί μέρους στοιχεία, είναι ότι τόσο η πρώην Δημοτική Αρχή που ξεκίνησε την υλοποίηση του προγράμματος, όσο και η νυν που τη συνεχίζει δείχνουν να πιστεύουν σ’ αυτό και στα όσα μπορεί να προσφέρει στην πόλη, τους δημότες και τους επισκέπτες.

Δυσκολίες υπάρχουν. Ο νυν δήμαρχος κ.Αλεξάκος, ο πρώην κ. Παπαλός και οι κυρίες Λαμπρινή Παρθένη και Γεωργία Γιαννουλάκη που είναι πολιτικοί μηχανικοί στο τμήμα προγραμματισμού του Δήμου Καρδίτσας και εκείνες που έκαναν την μελέτη και είχαν την ευθύνη υλοποίηση του προγράμματος, τις επισήμαναν. Έχουν περισσότερο να κάνουν με την χρήση των ποδηλάτων από τους επισκέπτες, με την προβολή και με την ενημέρωση. Πιθανόν και με την καλύτερη οργάνωση και συνεργασία με τουριστικούς φορείς.

Υπάρχει όμως μαγιά και διάθεση να βρεθούν οι τρόποι που θα κάνουν τα «Δημοτικά ποδήλατα Καρδίτσας» σημείο αναφοράς και για τους επισκέπτες και για τους κατοίκους του Δήμου.

Άλλωστε το πρόγραμμα, σε συνδυασμό με το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, έχει προσελκύσει τα δύο χρόνια ζωής του φορείς και σχολεία που ήθελαν να δουν την εφαρμογή του και συνεχίζει να υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον, πάνω στο οποίο μπορεί να χτιστεί το «οικοδόμημα»

Δύο χρόνια ζωής

Το ηλεκτρονικό σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων άρχισε να λειτουργεί πιλοτικά από το 2013, επι δημαρχίας Κώστα Παπαλού. Όπως μας είπε ο πρώην δήμαρχος και νυν επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας η ανάδειξη της Καρδίτσας ως πόλης ποδηλάτου ξεκίνησε επί δημαρχίας του αείμνηστου Χρήστου Τέγου, συνεχίστηκε επί Δομήνικου Βερίλλη και φθάσαμε στη διεκδίκηση της χρηματοδότησης από το πράσινο ταμείο για το σύστημα ενοικίασης επί δικής του δημαρχίας.

Ευχήθηκε να συνεχιστεί η προσπάθεια για την προώθηση του ποδηλάτου και από τη νυν δημοτική αρχή και υπογράμμισε πως τρεις τουλάχιστον ακόμα σταθμοί ενοικίασης είναι απαραίτητοι οριοθετώντας τους στις περιοχές Φαναρίου, Καμινάδων και Καρδιτσομάγουλας.

Δείτε βίντεο με δηλώσεις του πρ. Δημάρχου κ. Κ. Παπαλού:



Το μέλλον

Από την πλευρά του ο νυν δήμαρχος εξέφρασε την στήριξή του στο πρόγραμμα, αναγνωρίζοντας όμως ότι χρειάζεται το κάτι παραπάνω για να «ξεκολλήσει», ειδικά στον τομέα των επισκεπτών.

Για τον κ. Αλεξάκο τα κλειδιά για να επιτευχθεί ο στόχος είναι δύο: Ηευκολότερη ενημέρωση και η μεγαλύτερη προβολή. Κι αυτοί είναι οι στόχοι που θέτει η Δημοτική Αρχή για να μπορέσει να δώσει μεγαλύτερη ώθηση.

Μάλιστα, όπως μας είπε ο Δήμαρχος Καρδίτσας, στις άμεσες προτεραιότητές του είναι να υπάρξει συνάντηση με ξενοδόχους και καταστηματάρχες που έρχονται σε επαφή με επισκέπτες προκειμένου να συζητηθούν επιπλέον δυνατότητες προβολής αλλά και χρήσης των δημοτικών ποδηλάτων (ήδη έχουν κάρτες ξενοδοχεία και καταστήματα).

Δείτε βίντεο με δηλώσεις του Δημάρχου κ. Φ. Αλεξάκου:



Η χορηγία cosmote

Το πράσινο ταμείο της Ε.Ε. ήταν αυτό που χρηματοδότησε το πρόγραμμα και η εταιρεία cosmote αυτή που ανέλαβε τη συντήρηση και επισκευή σταθμών και ποδηλάτων για 5 χρόνια. Με τη μορφή χορηγίας( το όνομα της εταιρείας αναγράφεται σε ποδήλατα και σταθμούς) απάλλαξε το Δήμο Καρδίτσας από ένα σοβαρό λειτουργικό κόστος μέχρι το 2018.

Η πιθανότητα ανανέωσης της χορηγίας είναι κάτι που ο Δήμος δεν αποκλείει, όπως μας είπε ο νυν δήμαρχος κ. Αλεξάκος, ενώ σε περίπτωση που δεν ευδοκιμήσει η συνέχιση της συνεργασίας θα αναζητηθούν άλλοι χορηγοί ή άλλες πηγές για χρηματοδότηση των αναγκών που προκύπτουν.

Η εικόνα σήμερα

Σήμερα στην Καρδίτσα υπάρχουν έξι σταθμοί ποδηλάτων και 60 συνολικά ποδήλατα που μπορούν μέσω αυτών να χρησιμοποιήσουν οι επισκέπτες. Ακόμα υπάρχουν άλλα 10 που βρίσκονται στις αποθήκες του Δήμου και μπορούν να χρησιμοποιηθούν αν προκύψει οποιαδήποτε ανάγκη.

Ο κ. Γιώργος Παύλου, που είναι ο υπεύθυνος του γραφείου που ασχολείται με το θέμα και στεγάζεται στην Δημοτική Αγορά μας έδωσε τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες που προηγήθηκαν και αυτές που θα ακολουθήσουν, για τη χρήση και τη λειτουργία του συστήματος.

Οι έξι σταθμοί βρίσκονται:

-Κεντρική Πλατεία

-Πλατεία Γιολδάση(Λάππα)

-Παυσίλυπο

-ΚΤΕΛ(προς το παρόν στο αθλητικό πάρκο)

-ΟΣΕ

-Κτηνιατρική Σχολή

Να σημειώσουμε εδώ πως ο σταθμός του Παυσιλύπου άλλαξε θέση λόγω βανδαλισμών. Ενώ αρχικά ήταν στην κεντρική είσοδο τώρα έχει μετακομίσει στην γωνία του άλσους προς τη Λεωφόρο Δημοκρατίας απέναντι από το πρώην 1ο Λύκειο.

Επίσης θα πρέπει να πούμε ότι με το πέρας των εργασιών που γίνονται στο Δημοτικό Αθλητικό Κέντρο για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, η στάση που βρίσκεται σήμερα στο αθλητικό πάρκο θα πλησιάσει προς το ΚΤΕΛ.

Η απόκτηση κάρτας easybike

Η απόκτηση κάρτας είναι μια διαδικασία που δεν θα τη χαρακτήριζε κανείς δύσκολη αλλά δεν είναι και του στυλ «αγοράζω κάρτα απ’ το περίπτερο». Κι αυτό έχει μια λογική καθώς το ηλεκτρονικό σύστημα επιβάλλει να γνωρίζει, ανά πάσα στιγμή(online) αυτός που το λειτουργεί(Δήμος Καρδίτσας) ποιος έχει πάρει ποδήλατο, πότε το πήρε, από ποιο σταθμό, πόσα ποδήλατα κυκλοφορούν και άλλα στοιχεία που είναι απαραίτητα για την εύρυθμη και χωρίς προβλήματα λειτουργία.

Αυτός, λοιπόν, που επιθυμεί να έχει μόνιμα κάρτα απευθύνεται στο Δήμο και υποβάλλει μία αίτηση με τα στοιχεία του, πληρώνοντας παράλληλα 20 ευρώ που είναι το ετήσιο αντίτιμο. Με την απόδειξη πάει στο γραφείο της Δημοτικής Αγοράς και σε 5 με 10 λεπτά ενεργοποιείται η κάρτα που του δίνουν εκεί και μπορεί να κάνει χρήση του ποδηλάτου.

Δωρεάν κάρτες

Εδώ θα πρέπει να πούμε πως ένας μεγάλος αριθμός πολιτών μπορεί να αποκτήσει δωρεάν την κάρτα easybike. Συγκεκριμένα προβλέπεται να μην πληρώνουν για την απόκτησή της οι άνεργοι, οι φοιτητές, ταΆτομα με Ειδικές Ανάγκες που έχουν την ικανότητα χρήσης ποδηλάτου και οι επισκέπτες της πόλης. Για τους τελευταίους θα αναφερθούμε πιο αναλυτικά στη συνέχεια καθώς η χορήγηση της κάρτας γίνεται μέσω ξενοδοχείων και καταστημάτων.

Οδηγίες

Παράλληλα με την κάρτα ο αρμόδιος υπάλληλος του δίνει οδηγίες για το πώς παίρνει και πως επιστρέφει το ποδήλατο. Πρόκειται για 3+3 βήματα, τα οποία απλά θέλουν μια μικρή προσοχή και σας παρουσιάζουμε σε σχετικό βίντεο.

Παραλαβή ποδηλάτου από το σταθμό

1. Επιλέγουμε ποδήλατο και πατάμε το κουμπί που βρίσκεται στην πλευρά του ποδηλάτου

2. Τοποθετούμε την κάρτα στον αναγνώστη

3. Παίρνουμε το ποδήλατο

Κλείδωμα ποδηλάτου στο σταθμό

1. Επιλέγουμε κενή θέση και πατάμε το κουμπί που αντιστοιχεί

2. Τοποθετούμε το ποδήλατο στη θέση και περιμένουμε

3. Όταν εμφανιστεί στην οθόνη η ερώτηση «BikeO.K.?» επιλέγουμε το yesαν δεν υπάρχει πρόβλημα ή το noαν υπάρχει( για να γνωρίζει το πρόγραμμα και να παρέμβει)

Δείτε βίντεο με τρόπο που γίνεται η παραλαβή και η παράδοση του ποδηλάτου σε ένα σταθμό.



Από κει και πέρα λαμβάνει και ένα φυλλάδιο με οδηγίες και υποχρεώσεις που απορρέουν από τη χρήση του συστήματος. Όπως, για παράδειγμα, πως η χρήση του ποδηλάτου από τη στιγμή που θα το πάρει μέχρι να το ξανακλειδώσει δεν μπορεί να ξεπερνάει την μιάμιση ώρα (μπορεί βεβαίως αφού το κλειδώσει να επανεκκινήσει τη διαδικασία), ότι το ωράριο λειτουργίας είναι 6:30 π.μ. έως 11:30 μ.μ., ότι ο χρήστης έχει την ευθύνη για κλοπές ή ζημιές, τηλέφωνα που μπορεί να επικοινωνήσει σε περίπτωση προβλήματος, ότι μπορεί να κλειδωθεί το ποδήλατο σε όποιο σταθμό είναι πιο κοντά κ.λ.π.

Αν για οποιοδήποτε λόγο ο χρήστης θέλει να αναφέρει κάποιο πρόβλημα μπορεί να απευθυνθεί με δωρεάν κλήση στο 2310-829729 ή στο τοπικό γραφείο στο τηλ. 6947209386

163 κάρτες

Αν τώρα αναρωτιέστε πόσες εν ενεργεία κάρτες ποδηλάτου υπάρχουν ο αριθμός τους είναι το 163 (μας είπαν 162 αλλά σπεύσαμε να βγάλουμε κι εμείς μία και για τις ανάγκες του ρεπορτάζ και γιατί τη θέλαμε). Ο αριθμός μπορεί να μην φαίνεται μεγάλος αλλά θα πρέπει όλοι να σκεφτούμε αυτό που αναφέραμε και στην αρχή: Ότι οι Καρδιτσιώτες έχουν, ως επί το πλείστον, δικά τους ποδήλατα. Αυτό μας το επισήμαναν όλοι όσοι μιλήσαμε και θα θέλαμε να σταθούμε περισσότερο στις κυρίες Λαμπρινή Παρθένη και Γεωργία Γιαννουλάκη που εκτός της ιδιότητάς τους που αναφέραμε στην αρχή είναι αυτές που προβάλλουν το πρόγραμμα διαρκώς σε ημερίδες και ειδικές εκδηλώσεις, στις οποίες καλούνται με αυτό ακριβώς το αντικείμενο.

Ανέφεραν λοιπόν την κατοχή ποδηλάτου από τους Καρδιτσιώτες και επεσήμαναν ότι ο βασικός στόχος ήταν οι επισκέπτες. Το χρησιμοποίησαν, βέβαια, το πρώτο εξάμηνο που ήταν πιλοτικά, δωρεάν και κάτι καινούργιο και οι Καρδιτσιώτες (350 κάρτες εκείνο το διάστημα), αλλά η τοπική ζήτηση μειώθηκε στη συνέχεια.

Πριν περάσουμε όμως στους επισκέπτες και στις επισημάνσεις των δύο κυριών να πούμε για την ιστορία ότι από τις 163 κάρτες που έχουν πάρει Καρδιτσιώτες μόνο 25 είναι πληρωμένες ενώ οι άλλες ανήκουν σε άτομα των κατηγοριών που τις δικαιούνται δωρεάν.

Οι επισκέπτες

Το μεγάλο, λοιπόν, ζητούμενο είναι οι επισκέπτες. Όχι απλά για να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο αλλά να έρθουν για να το χρησιμοποιήσουν.

Όπως μας είπαν η κ. Γιαννουλάκη και η κ. Παρθένη η χρήση των δημοτικών ποδηλάτων δεν ήταν τόση όσο θα ήθελε ο Δήμος αυτά τα δύο χρόνια. Υπάρχει μια υστέρηση στον τομέα αυτό, μας είπαν χαρακτηριστικά και πρότειναν να υπάρξει επιπλέον προβολή του ποδηλάτου σε επισκέπτες, πιθανόν σε συνεργασία με τουριστικά γραφεία και άλλους φορείς του τουρισμού. Έφεραν, δε, ως παράδειγμα την διοργάνωση οργανωμένων δράσεων με ποδήλατο, όπως βόλτα στην πόλη και στα αξιοθέατά της.

Εδώ ν’ ανοίξουμε μια παρένθεση και να αναφερθούμε σε μία ακόμα πρόταση των δύο πολιτικών μηχανικών που λέει να προωθηθεί η χρήση του ποδηλάτου σε κατοίκους κοντινών στην πόλη προορισμών.

Ο ρόλος των ξενοδοχείων

Στο θέμα των επισκεπτών σημαντικό ρόλο παίζουν τα ξενοδοχεία και το κατά πόσο προβάλλουν το ποδήλατο. Τα τέσσερα ξενοδοχεία της πόλης έχουν στη διάθεσή τους από 5 κάρτες (20 συνολικά) που μπορούν να διαθέτουν δωρεάν στους πελάτες επισκέπτες. Αυτό που δεν έχουν είναι κάποιο ενημερωτικό φυλλάδιο που να μπορούν να τους διανείμουν. Αυτό είναι ένα κενό που ο Δήμος θα πρέπει να καλύψει.

Εμείς επισκεφθήκαμε ξενοδοχεία και είδαμε ότι από μέρους τους γίνεται προσπάθεια προβολής με αφίσες και ανακοινώσεις σε ευκρινή σημεία, ενώ οι υπεύθυνοι μας είπαν ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τους επισκέπτες. Το θέμα είναι να γίνει η προβολή πιο συστηματική και πιο οργανωμένη πάντα σε συνεργασία με το Δήμο που πρέπει και να ηγηθεί της προσπάθειας.

Και τα καταστήματα στο παιχνίδι

Σημαντικό ρόλο στο όλο εγχείρημα μπορούν να παίξουν και τα καταστήματα εστίασης. Ήδη, δειλά, δειλά, έξι από αυτά έχουν 5 κάρτες το καθένα (30 συνολικά) που διαθέτουν στους επισκέπτες, αλλά εδώ η κίνηση δεν είναι πολύ μεγάλη. Παρόλα αυτά επιβάλλεται να μπουν περισσότερα στο παιχνίδι και να συμμετάσχουν στην προσπάθεια.

Όπως μας είπε ο κ. Παύλου όλα τα καταστήματα έχουν την δυνατότητα να προμηθευτούν κάρτες, αρκεί να είναι σχετικά κοντά σε κάποιο σταθμό ποδηλάτων, γιατί διαφορετικά δεν θα έχει και νόημα.

Αλλά και εδώ χρειάζεται περισσότερη οργάνωση που θέλουμε να πιστεύουμε ότι είναι στις προθέσεις της Δημοτικής Αρχής.

Για να πειστεί όμως ο επισκέπτης και να θελήσει ν’ απολαύσει την μαγεία του ποδηλάτου πρέπει πρωτίστως να του δώσουμε εμείς το παράδειγμα. Οι Καρδιτσιώτες και αγαπούν και χρησιμοποιούν το ποδήλατο. Αυτό που απομένει είναι να το κάνουν και τρόπο ζωής δίνοντας στην πόλη τους και τον εαυτό τους την ανάσα που τους αξίζουν.

*Οι 50 κάρτες που έχουν διατεθεί σε καταστήματα και ξενοδοχεία προστίθενται σε αυτές των ιδιωτών και έτσι το σύνολο των ενεργών καρτών είναι 212.

Π.Κ.

karditsalive.net

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται.. άμεσα από τους αναγνώστες,
και συνεισφέρουν στον μεταξύ τους διάλογο.

Η ελευθερία της γραπτής έκφρασης... είναι δικαίωμα όλων των πολιτών.

Top