9 Απρ 2014
0 σχόλια

Την Πέμπτη αναβιώνουν στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Τρικκαίων οι «ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ 2014»

Απριλίου 09, 2014
Την Πέμπτη 10 Απριλίου στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων 9 π.μ. - 12.30 μ.μ. αναβιώνουν το έθιμο της Λαζαρίνας και τα λαζαρινά κάλαντα και παινέματα στην εκδήλωση «ΛΑΖΑΡΙΝΕΣ 2014» που διοργανώνει το Τμήμα Πολιτισμού-Αθλητισμού της Δ/νσης Παιδείας -Πολιτισμού του Δήμου Τρικκαίων, σε συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Λαογραφικού Μουσείου Τρικάλων.



Σκοπό έχει την συνέχιση και διάδοση στα παιδιά το πιο ευαίσθητο κομμάτι της κοινωνίας μας των εθίμων της εορτής του Λαζάρου που έχει να παρουσιάσει η πλούσια παράδοσή μας. Οι Λαζαρίνες συμμετέχουν είτε ατομικά, είτε ομαδικά έχοντας καλάθια κατασκευασμένα με φυσικά υλικά και στολισμένα με φυσικά λουλούδια, και τραγουδώντας ένα από τα παραδοσιακά κάλαντα της εορτής. Σε όλα τα παιδιά προσφέρονται τα παραδοσιακά φιλέματα (καρύδια, αυγά, ξερά σύκα, καραμέλες), λαζαράκια (ψωμένια ανθρώπινα ομοιώματα) και ενθύμια συμμετοχής. Θα βραβευθούν τα τρία ωραιότερα καλάθια, τα τρία σπανιότερα - παραδοσιακά τραγούδια και οι τρείς καλύτερες συνολικές παρουσίες (καλάθι και τραγούδι).

Πληροφορίες - δηλώσεις συμμετοχής :

Δ/νση Παιδείας -Πολιτισμού του Δήμου Τρικκαίων, Τμήμα Πολιτισμού: τηλ. 24313 53567-53568.

Ο λαός μας ονομάζει τον Λάζαρο και «Φτωχολάζαρο» και πιστεύει ότι μετά την ανάσταση δεν γέλασε ποτέ στην ζωή του. Σύμφωνα με μια παράδοση μόνο μια φορά χαμογέλασε όταν είδε σε ένα παζάρι ένα χωρικό να κλέβει μια στάμνα από ένα πωλητή σταμνιών. - Βρε τον ταλαίπωρο , είπε τότε ο Λάζαρος. Για δες τον πως φεύγει με το κλεμμένο σταμνί. Ξεχνάει ότι και αυτός είναι ένα κομμάτι χώμα όπως αυτό που έκλεψε. Το ένα χώμα κλέβει το άλλο...

Σε ανάμνηση της έγερση του Λαζάρου οι νοικοκυρές ζυμώνουν ειδικές κουλούρες που ονομάζονται Λαζαράκια, Λαζόνια, Λάζαροι κλπ. Έχουν σχήμα ανθρώπου σπαργανωμένου όπως παριστάνεται ο Λάζαρος στην αγιογραφία και προσφέρονται στα παιδιά που καλαντίζουν εκείνη την ημέρα. Μέσα στη ζύμη έχουν σταφίδες, καρύδια , μύγδαλα και άλλους καρπούς.

Στη Θεσσαλία, όπως και στη Στερεά Ελλάδα, στη Μακεδονία, και στη Θράκη τα κάλαντα του Λαζάρου τα τραγουδούν μόνο κορίτσια , οι «λαζαρίνες». Στολισμένες με ωραίες φορεσιές και κρατώντας καλάθια στολισμένα με λογής λογής ανοιξιάτικα λουλούδια γυρίζουν όλα τα σπίτια. Καθώς τελείται μέσα την καρδιά της Άνοιξης πέρα από τα θρησκευτικά μηνύματα που μεταδίδει , συμβολίζει και την αναγέννηση της φύσης. Οι λαζαρίνες επίσης συμβολίζουν την αναγέννηση και συνέχιση της ίδιας της παραδοσιακής κοινωνίας, είναι οι κοπέλες - μελλοντικές νύφες που θα αναλάβουν μέσα από το γάμο και την απόκτηση παιδιών να ανανεώσουν και να συνεχίσουν την παραδοσιακή κοινωνία.

Τα Λαζαρινά κάλαντα περιέχουν τραγουδάκια ολιγόστιχα που αναφέρονται στο θρησκευτικό μήνυμα της εορτής και πάρα πολλά παινέματα τραγουδάκια που εξυμνούν τα μέλη της οικογένειας (νοικοκύρης, νοικοκυρά, μικρό παιδί, παλικάρι, κοπέλα, αρραβωνιασμένοι, νιόπαντροι) αλλά και τα μέλη της παραδοσιακής κοινωνίας του χωριού: ιερέα, δάσκαλο, γεωργό, τσομπάνο.

Παίνεμα για το σχολιαρούδι:

«Μάνα μου, τον υγιόκα σου, τον κοκκινοκρασάτο,

Τον έλουζες, τον χτένιζες, στον δάσκαλο τον στέλνεις.

Κι ο δάσκαλος τον έδερνε με μια ψιλή βεργούλα,

με μια ψιλή, με μια λιγνή, με μια μαλαματένια.

-Παιδί μου, που 'ναι τα γράμματα, παιδί μου, πού 'ναι ο νούς σου.

-Τα γράμματα είναι στο χαρτί κι ο νους μου είναι πέρα.

Πέρα, πέρα στις έμορφες. Πέρα στις μαυρομάτες.

Πόχουν το μάτι σαν ελιά, το φρύδι σα γαϊτάνι,

Το δόλιο το ματόφρυδο σαν κλόσι από μαντίλι.»

Παίνεμα για την κόρη

«Μάνα μ' , τη θυγατέρα σου, μάνα μ', τη μοναχή σου

την έλουζες την χτένιζες στα σύννεφα την κρύβεις

και σπάραξε το σύννεφο και φάν'κε η κόρη μέσα.

Την είδε ο Θεός, την είδε η γης, την είδε ο κόσμους όλος,

Την είδε κι ο πραματευτής και έπεσε να πεθάνει.

-Σώπα, σώπα , πραματευτή, γαμπρό για να σε κάνω.

Γαμπρό στη θυγατέρα μου, γαμπρό στην μοναχή μου.

Πόχει το μάτι σαν ελιά, το φρύδι σα γαϊτάνι,

το δόλιο το ματόφρυδο σαν κλόσι από μαντίλι.

Έχει και τα ξανθά μαλλιά σαρανταπέντε πήχες.

Χόρεψαν κι στου γάμου του με δυο με τρία μαντίλια.

Με δυό με τρία με τέσσερα, μένα ζυγό παιχνίδια.»

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται.. άμεσα από τους αναγνώστες,
και συνεισφέρουν στον μεταξύ τους διάλογο.

Η ελευθερία της γραπτής έκφρασης... είναι δικαίωμα όλων των πολιτών.

Top